Fő utca project

A Fő utca és a kerékpársáv kérdéskörében összehívott lakossági fórum

március 1-én, szerdán, 18 órától közel 22 óráig tartott. Az 50 fős lakossági és a 15 fős önkormányzati oldal nem tudta egymást meggyőzni.

A tervezők által letett javaslat lényege, hogy a Munkácsy Mihály utca átépítésre váró oldalán a házak mellett egy 5,5 m széles egyirányú szerviz út marad, amely csak annyiban tér el a környező területtől, hogy nincsenek rajta fák és utcabútorok. Ezen halad a kis lokális autóforgalom (lakók, árufeltöltés, építkezés, …), a gyalogosok, és a kerékpárosokat is ide irányítják. A keskeny sávban, ami marad az úttest és a szerviz út között, fák, padok, kis vizes felületek kapnak helyet.

A kerékpárosok és gyalogosok biztonságos közlekedését fontosnak tartók szerint a több évtizedes tapasztalat és a közlekedésmérnökök véleménye egybecseng: a legrosszabb megoldás a bringások ráengedése a gyalogosforgalomra. A mi javaslatunk szerint a szerviz út helyett merőlegesen kell engedni ki- és behajtani a minimális helyi forgalmat, az úttest két oldalán egy-egy 100 cm széles kerékpársávot kell kialakítani, így 3,5 méterrel szélesebb lehet a sétány, és a legbiztonságosabb utat biztosítjuk a kerékpárral közlekedők részére a művház, a hivatal, a katolikus templom, a könyvtár és a Zimándy Iskola eléréséhez.  A kerékpársávok mellett 30 km/h-ás sebességkorlátozást kell bevezetni.

A beszélgetés első felében felborult a pálya: a hivatalos oldal 3:1 arányban kapott időt véleménye kifejtésére. Ez az arány a végére 2:1-re módosult. A terveket véleményező helyi tervtanácsban és a fórumon sem volt a hivatalos oldalon építő- vagy közlekedésmérnök. Építészek és tájépítészek alkottak véleményt az elképzelésekről. Ez meglepő, hiszen a kifogás, aminek megoldásáért 682 ember adta aláírását, közlekedéstervezési kérdés.

Meghallgattuk, hogy
-     a patakot nem lehet a felszínre hozni, mert 3-4 m széles teret venne el, és nem mindig van benne víz.
-    8 ezer gépjármű van a törökbálintiak birtokában, azokra is tekintettel kell lenni.
-    a kerékpáros fejlesztést is szívesen venné az Anna-hegyen és a Rudák-telepen a terület képviselője.
-    komoly mennyiség a 700 aláírás, komolyan kellene venni a civilek véleményét.
-    a kerékpáros sáv a legbiztonságosabb formája a forgalmas helyeken a bringázásnak.
-    a gyalogosok és kisgyerekesek közlekedését is szem előtt kellene taratani a tervezések során.
-    senki ellen nem szól az aláírásgyűjtés, hanem egy élhetőbb főutcáért történik mindez.
-    minden lehetséges fórumon az élhető kisváros kialakítását szorgalmazza a lakosság.
-    élhető egy település, ha sok zöld között lehet gyalog és kerékpárral ismerősökkel, családdal, barátokkal időt tölteni, békében, biztonságban.
-    az a célunk, hogy gyerekeink, kisgyerekes anyukák és nyugdíjasok is nyugodtan tudjanak kerékpározni egy biztonságos hálózaton.
-    a kerékpáros nyomhálózat elegendő a település nagy részén, de sávra van szükség a művháztól a Tutto Bici-ig és kerékpárútra van szükség a        Kápolnától Budaörsig a DEPO oldalán.
-    2012 óta 15 milliót költött a település kerékpáros ügyekre.
-    a szerviz útra terelik a kerékpáros forgalmat, itt nem lesz nagy kerékpározás.
-    abszurdum, hogy a Tükör hegyről nem lehet kisgyerekekkel biztonságban lekerékpározni a település központjába.
-    az egyik üzenete a 680 aláírásnak, hogy az emberek szeretnének érdemben beleszólni a beruházások alakulásába abban a fázisban, amikor még    van változtatási lehetőség.
-    akkor lesz élő a főutca, ha nem a közlekedő és parkoló autók foglalják el a hely 80%-át, hanem ha a parkolást belső parkolókban oldják meg, a teret pedig átadják a gyalogosoknak, kerékpárosoknak, bútoroknak, szökőkutaknak, fasoroknak és más zöld felületeknek.
-    jó lenne, ha minél kevesebb betont terveznének a kialakítandó terekre, inkább kovácsolt vas és fa bútorok jelennének meg.
-    keverik a három fogalmat: kerékpár nyom egy forgalmi sávba felfestett jel, ami figyelmezteti az autósokat és javaslat a kerékpárosoknak;             kerékpársáv az úttesten szaggatott vagy folytonos vonallal elválasztott kerékpárosoknak szánt külön forgalmi sáv; kerékpárút az autós forgalomtól elválasztott önálló út kerékpárosok részére.
-    szükség lenne egy minden közlekedni szándékozó igényeit figyelembe vevő Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) készítésére.
-    a kerékpársáv mellett 30-as sebességkorlátozást célszerű bevezetni.
-    minden tapasztalat szerint a legrosszabb megoldás a gyalogos és kerékpáros forgalmat egymásra vezetni, amit a közlekedéstervezők                     evidenciaként emlegetnek.
-    képviseleti demokráciában élünk, a választott képviselők felelőssége a döntés.
-    az érintett lakosság 30-40 évig fogja inni a levét a nem kellően körültekintő döntésnek, miközben már senki nem fog emlékezni arra, hogy kik voltak azok a néhány száz szavazattal megválasztott képviselők, akik 680 aláíró véleményét nem voltak hajlandóak figyelembe venni.
-    nem lehet a jogszabályok szerint a közterületeken parkolni, de óriási botrány lenne abból, ha ezt betartatná az önkormányzat.
-    a szakértők véleményét figyelembe fogja venni a testület.
-    ha ez így van, akkor minden rendben lesz, mert a szakemberek tudják, hogy a kerékpársáv a legbiztonságosabb az ilyen forgalmú utakon, ezzel     egybe vág 680 ember véleménye is, tehát ezek szerint minden rendben van a kérdés körül.
-    a kerékpáros koncepció is a szerviz útra képzelte a bringásokat.
-    a kerékpáros koncepció megírásakor (2012) még nem lehetett tudni, hogy átépítésre kerül az utca, a meglévő helyzet minimális beavatkozással      történő javítására törekedett, ezért szerepelt így a javaslatukban.
-    kevés csatornán hirdette meg a hivatal ezt az estét.
-    a polgármester nem engedélyezte Barna Zsolt hozzászólásához készült prezentáció levetítését. (sic!!!)
-    nincs közlekedési szakember a tervtanácsban, a felmerült kérés, javaslat pedig közlekedési jellegű, nem építészeti kérdés.
-    nyilvános WC-re is szükség lenne a főutcán valahol.
-    nem örülne egyetlen ház sem, ha elé nyilvános WC-t helyeznénk,
-    a rendszerváltás utáni években összefogás és haladás volt, majd 10-12 éves csöndesebb időszak következett, most újra pörögnek a dolgok.
-    153 millió Ft-ot nyert Törökbálint energetikai fejlesztésekre.
-    a polgármester órák sora alatt egyetlen kerékpárost sem látott egyik nap.
-    konkrétabb válaszokat szeretnének hallani a jelen lévők.
-    a kerékpáros közlekedést nem szórakozásból választják az emberek, hanem mert el szeretnének jutni biztonságosan, gyorsan egyik pontból a        másikba.
-    a testület és a hivatal mindig elősegítette a kerékpáros fejlesztéseket.
-    az elkészült tervvel az a baj, hogy egy másik, nem megfelelő koncepcióra készült.

Én azt éreztem, hogy elbizonytalanodott a hivatalos oldal egy része. Érdemes tovább nyomni az ügyet!!!

Fernengel András

Eseménynaptár

No events to display
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Jelezze, ha ilyet lát!

Csak tagjainknak

Cikkek keresése

Törökbálint interaktív térképe

Online növényhatározó

Törökbálint hivatalos honlapja


2017 tavasz-nyár: kirándulások
2017 tavasz-nyár: nomád tábor
2019 tavasz-nyár: faültetés
2019 tavasz-nyár: majális
2019 tavasz-nyár: Plant for The Planet
2019 tavasz-nyár: falocsolás
2019 tavasz-nyár: erdőtakarítás
Prev Next