Áttörés:

Kerékpáros tervezések indulnak a régiónkban

A kerékpározás lehetőségeinek érdemi fejlesztései eddig elkerülték Törökbálintot, de ez változóban van. Már idén birtokba vehetjük a Budapest – Balaton útvonal részeként – állami beruházás keretében megvalósuló – kerékpárutakat Kamaraerdő és Biatorbágy felé. Ezzel Törökbálint kitör a teljes elszigeteltségből. Jól mutatja az igényeket, hogy Biatorbágy felé a még félkész kerékpárúton is gyakran lehet kerékpározókat látni.

Budakörnyéki hálózati terv
Tizenhárom önkormányzat megbízásából készült egy átfogó kerékpáros hálózatfej-lesztési terv a Zsámbéki-medence és környezetének térségére (Biatorbágy, Budajenő, Budakeszi, Herceghalom, Nagykovácsi, Páty, Perbál, Pilisjászfalu, Remeteszőlős, Telki, Tinnye, Tök, Zsámbék). A hálózati terv célja megalapozni azokat a fejlesztéseket, amelyekkel a térségben a biztonságos kerékpározás lehetőségei érdemben fejleszthetők mind a hivatásforgalom (iskolába, munkába járás), mind a szabadidős forgalom számára. Ezért nem csak kerékpárút építésekben, hanem – elsősorban a túrázás esetében – mezőgazdasági és erdészeti utak fejlesztésével is számol.
A tervezetet e cikk írásakor (2021. április) juttatják el véleményezésre a környező települések önkormányzataihoz és a kerékpáros közlekedésben érintett civil szervezetekhez. A véleményezési lehetőség részleteiről beszámolunk a honlapunkon!

Kerékpáros tervezés indul - milliárdok tervezésre
Nincsenek előkészített helyi kerékpárút-fejlesztések, de ezt – részben – pótolhatja egy állami kezdeményezés: a kormány 2020 őszén 4 milliárd forintot biztosított kerékpárutak tervezésére. A forrás felett az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztos rendelkezik. 18 megyében 200 millió forint, Pest megyében 400 millió forint áll rendelkezésre a tervezéshez. A tervezést az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ (AÖFK), a Magyar Közút és a megyei közgyűlések közösen végzik. Ebből az összegből várhatóan 1200-1400 km kerékpárút tervezése történhet meg. Az elő-zetes időbeli ütemezések alapján a kerékpárutak többségének tervei az év közepére készülhetnek el, a bonyolultabb és hosszabb egyeztetést igénylő tervek pedig legkésőbb az év végéig.

A Pest megyei tervezési csomagnak jelenleg két része is Törökbálintot érintő elképzelés!
(1) „Budaörs – Törökbálint”: két korábban felmerült ötletet foglal magába: a Budapest – Balaton útvonaltól a Raktárvárosi út mentén tervezendő kerékpár-utat, illetve ennek folytatásában a Géza fejedelem utca és Bajcsy-Zsilinszky utca, illetve a Hosszúréti-patak között futó kerékpárutat – amelynek fontosságára a Kerekdomb Környezetvédelmi Egyesület és a Törökbálint Holnap Egyesület közös levelében hívta fel a területért felelős szereplők figyelmét. A tervezendő szakasz vége a vasútállomás, de a március 18-án az AÖFK, a Törökbálinti Önkormányzat és a Kerekdomb Egyesület részvételével tartott egyeztetésen felvetettük, hogy a vasútállomáson túl, Budaörs irányában is célszerű lenne a terveket elkészíttetni, hogy a Törökugrató és az iskolák, áruházak elérhetővé váljanak kerékpárral.
(2) „Érd-Felső – Törökbálint”: ez egy hosszú és sok kérdést felvető útvonal, még kérdéses, hogy merre vezethet és milyen kiépítéssel. Az egyértelműnek tűnik, hogy Érd irányából a Sportközpont és a Bálint Márton Iskola térségét, illetve ezek közelében a Budapest-Balaton kerékpáros útvonalat el kell érni. Érd és Törökbálint között szinte mindenhol hegyet kell mászni, kivéve Idamajor és a Dulácska-völgyhíd felé, így ez az irány tűnik reálisnak.
A fent említett egyeztetésen felhívtuk a figyelmet arra, hogy a Sportközpont térségébe vezető kerékpárutat a Kinizsi utca és a Szent István utca mentén egészen a Meredek utca csomópontjáig (Tüskevár játszótér) fontos megter-vezni, mert így biztosítható két városrész között a jelenleg hiányzó kerékpáros kapcsolat, és így a két iskola sokkal több gyerek számára lesz biztonsá-gosan elérhető.
Ez a tervezési feladat a hosszabb egyeztetéseket igénylő, bonyolultabb feladatok közé tartozik, de, ha egyszer megkezdődik a munka, akkor előbb-utóbb kerékpárút is lehet a két település között. Fontos lépések helyben is
(3) A 2020 elején előterjesztett képviselői javaslat (Németh Balázs, TH), úgy tűnik, hamarosan eléri célját: a végéhez közeledik a Közlekedési koncepció – Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) és a törökbálinti közúthálózat biztonsági felülvizsgálatának elkészítésére irányuló közbeszerzés. Mindkét feladat jelentősen hozzájárulhat a helyi gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlődéséhez, a biztonságos és élhető Törökbálint kialakításához, ezért folyamatosan figyelemmel kísérjük a tervezők munkáját, és beszámolunk az elérhető információkról.
A tervezési feladatok ellátására keretszerződéseket kötnek – már csak azért kell szurkolnunk, hogy a tervezők által megajánlott árakon a számunkra legfontosabb projektekre is elegendő forrás jusson.

Barna Zsolt

Törökbálint interaktív térképe

Online növényhatározó

Törökbálint hivatalos honlapja


2017 tavasz-nyár: kirándulások
2017 tavasz-nyár: nomád tábor
2019 tavasz-nyár: faültetés
2019 tavasz-nyár: majális
2019 tavasz-nyár: Plant for The Planet
2019 tavasz-nyár: falocsolás
2019 tavasz-nyár: erdőtakarítás
Prev Next