Kerékpáros fejlesztések Törökbálinton

Vegyük sorra, mi várható a hálózat egyes részeiben ebben az évben!

A kerékpározás az egyik legjobb aktív pihenés, mozgásforma, sport, amit szabad időnkben tehetünk, és a legjobb módja annak, ahogy Törökbálinton közlekedhe-tünk. Gyűjtsük össze, hogy miért!
1. nem szennyezzük vele környezetünket, 2. nem keltünk zajt vele, 3. nem égetjük véges szénhidrogén készletünket, 4. nem növeljük a levegő CO2-tartalmát, 5. stresszoldó, 6. megdolgoztatjuk vele izmainkat, keringésünket, 7. akkor indul, amikor mi akarjuk, 8. oda megy, ahova mi szeretnénk, 9. gyorsan elérünk vele bárhová a településen, 10. égeti fölösleges zsírkészletünket, 12. erősíti immunrendszerünket, 13. egészen közelről látjuk a település életét, 14. bármilyen érdekes jelenség mellett megállhatunk, hogy szemügyre vegyük, 15. akivel szeretnénk ejteni néhány szót, a mellett is könnyedén megállhatunk, így javítja emberi kapcsolatainkat, 16. közvetlen kapcsolatban vagyunk a környezettel: érezzük a napsütést, a szelet, a hideget, a meleget, halljuk a madarakat, 17. napsugarak érik bőrünket, a D-vitamin pedig az egyik legfontosabb egészségvédő anyag, amire szükségünk van …
 

Nekem 17 pont lett, de bizonyára kimaradt még jó néhány lehetséges érték, ami a kerékpározáshoz kötődik.

Elemi érdeke minden környezettudatos, egészségorientált településnek, hogy fejlessze a kerékpáros turizmus és a hivatásforgalmi (munkába, iskolába, boltba, …) kerékpározás feltételeit. Törökbálinton az elmúlt 10 évben elmozdultunk a holtpontról: alakulóban van a település belső kerékpáros hálózata, kerékpártámaszok sokasága került a közterületekre, a veszélyes rácsokra biztonságos átvezető lemezek kerültek és elkezdtük feszegetni a környező településekkel történő összekapcsolódás lehetőségeit. Évente 2-5 millió Ft-ot költ az önkormányzat kerékpáros fejlesztésekre. Ez nem sok, de nem is kevés: ha így haladunk, 4-5 éven belül kialakul egy jól használható kerékpáros rendszer. Vegyük sorra, mi várható a hálózat egyes részeiben ebben az évben!
 

A törökbálinti kerékpáros hálózat évekkel ezelőtt megtervezett, de még el nem készült szakaszaira 5 millió Ft körüli összeget nevesített a költségvetésben az ön-kormányzat. Elindultak az ajánlatkérések, és várhatóan májusban elkészülnek ezek az elmaradt szakaszok. Többek között az Árpád utca, a Kápolna utca, a Kisfaludy utca egyes elmaradt részei és a Bajcsyn át a Vasút utcába való áttörés kialakítása. Ennek a keretnek a terhére szeretné több helyen felújítani a hivatal a korábban elkészült, de már lekopott kerékpáros aszfaltjeleket.
 

Fontos beruházás indult el a Károlyi és a Damjanich utca találkozásánál. A Dulácska völgyhíd alatti útig hamarosan nem kell poros kavicsokon, tócsákon, sáron átgázolni, ha az Auchanba vagy az Arénába szeretne kerékpározni vagy gyalogolni valaki. A földmunkák már elindultak néhány hete, szerintem májusban már használhatjuk az új utat. A kivitelezést évekig húzódó hivatali kanosszajárás előzte meg, de már szerencsére túl vagyunk ezen. A völgyhíd után még egy 300 méteres szakasz vezetne el az Auchan sarkáig. Ennek megépítését sajnos nem látja idén kivitelezhetőnek a költségeket vállaló Auchan vezetője.

A Budapest-Balaton kerékpárút terveit engedélyezték, kiírták a közbeszerzést a kivitelezésre. A hazai ügymenet üteme alapján 4 hónap múlva várható a szerződés-kötés a nyertes cégekkel. Szeptember-október lesz, mire megindulhat a munka. Elképzelhető, hogy földmunkákkal, táblázással és aszfaltjelek festésével már ebben az évben is találkozunk, ami érdeke lesz minden résztvevőnek, mert a választások előtt ezt várja el a politika. Kész állapotát csak 2020-ban fogja elérni a kerékpárút. Ez már nagy eredmény lesz: átbiciklizhetünk Biatorbágyra, elérhetjük Dél-Budát Albertfalva magasságában, átjuthatunk Budaörsre az Auchanhoz és akár Kelenföl-det, majd a Bartók Béla utat érintve Budapest központjába is. Vagyis végre kitörhe-tünk Törökbálintról biztonságos kerékpárutakon! De mindez fél siker lesz, mert csak a téglagyárat kikerülve, a Tükörhegy alatt juthatunk át Budaörsre, Budapestre.

A Raktárvárosi út melletti kerékpárút tervezése sajnos leállt. A DEPO-nak 800m2-es marginális területet kellene átadnia a megvalósítás érdekében, de ettől elzárkóznak. A tervezés ezért leállt. Pedig ez az út tenné természetesen, könnyedén elérhetővé a törökbálintiak több mint fele számára a budaörsi iskolákat, sportegyesületeket, áruházakat.

Budaörs Ny-i oldalának elérésére is van elképzelésünk, amiről már tettünk említést korábban. A törökbálinti vasútállomástól 300 méterre egy bokrokkal, fákkal benőtt iparvágány bújik át az M1 autópálya alatt. Az M1 északi rézsűje mellett pedig van még annyi törökbálinti terület állami tulajdonban és az autópálya kezelésében, amin át lehet vezetni a kerékpárutat a budaörsi Muskátli utcáig, a Törökugrató alá. A ke-rékpáros kapcsolat kialakítását mindkét település vezetői szeretnék elérni, ami re-ménykeltő. Az autópályások nem zárkóztak el az ötlettől (ami nagy dolog!), vázlatos tervet szeretnének látni. Nagy siker lenne ennek a kapcsolatnak a kiépítése!
 

Ezek az idei tervek. Kíváncsian várjuk, mi valósul meg közülük! Az egészen bizo-nyos, hogy a következő másfél év nagyon komoly előrelépéseket fog hozni a kerékpározás ügyében…
 

Fernengel András

Törökbálint interaktív térképe

Online növényhatározó

Törökbálint hivatalos honlapja


2017 tavasz-nyár: kirándulások
2017 tavasz-nyár: nomád tábor
2019 tavasz-nyár: faültetés
2019 tavasz-nyár: majális
2019 tavasz-nyár: Plant for The Planet
2019 tavasz-nyár: falocsolás
2019 tavasz-nyár: erdőtakarítás
Prev Next